Linkbuilding

Linkbuilding

LinkbuildingEen van de belangrijkste zaken bij zoekmachine optimalisatie is het het zogenaamde linkbuilding. Google hecht namelijk grote waarde aan het aantal inkomende links naar je website.

Theorie achter linkbuilding

De theorie hierachter is vrij simpel. Zij zien deze links als stemmen voor jouw website. Des te meer stemmen jouw website ontvangt, des te belangrijker deze volgens Google moet zijn. Immers, waarom zouden mensen anders de moeite nemen om naar jouw website te linken.

Het is populair. En het blijft populair. Linkbuilding. Want iedereen weet inmiddels, des te meer links je website ontvangt, des te hoger je scoort in Google.

In de echte SEO-wereld ligt het veel genuanceerder. Want kwaliteit gaat boven kwantiteit. En links op zichzelf krijgen is geen doel. Ook geen middel trouwens. Het is een gevolg. Het gevolg van écht iets goeds te vertellen hebben op je website (of bedrijfsblog). Een super-interessante handleiding over het onderwerp waar jouw bedrijf alles vanaf weet. Of een handige infographic.

Maar met alleen goede content kom je er niet. Je zult ook gezien moeten worden door influencers binnen jouw markt. Want pas wanneer zij jouw content gaan delen, gaat het balletje echt rollen.

En gezien worden door deze influencers doe je heel eenvoudig door”¦ naar hun content te linken!

Een roepende (specialist) in de woestijn

Elke SEO-er of online marketeer zal je leren dat om hoog te scoren in Google je kwaliteitsvolle content moet publiceren. Maar met content alleen kom je er niet, al is hij nog zo goed! Vergelijk het maar met een roepende in de woestijn. Hij kan zo hard roepen als hij wil, niemand zal hem horen (behalve misschien deze verdwaalde pinguïn).

Goede content is dus voorwaarde #1. Op de voet gevolgd door voorwaarde #2: gezien worden door de juiste mensen!

Degene met bereik die bepalen. Bereik degene met bereik!

Bereik degene met bereik. Korter kan ik het niet omschrijven. Duidelijker ook niet. Wat je namelijk wil is dat degene die veel mensen binnen jouw doelgroep kan bereiken uiteindelijk jouw content gaat delen. Oftewel, je moet proberen om degene die al een groot bereik binnen jouw doelgroep hebben weten te bereiken.

10x het woord bereik in één alinea. Het mag dus wel duidelijk zijn. Zonder bereik heb je niets aan goede content.

Stappenplan om influencers binnen jouw markt te vinden én te overtuigen om jouw content te delen!

Hieronder het korte 3 stappenplan:

Stap 1: Vind influencers

Allereerst zullen we de influencers binnen onze markt moeten vinden. Met de hedendaagse tools is dat gelukkig erg eenvoudig. We sommen een aantal mogelijkheden op:

  • Zoeken in Google: door zoekwoorden gerelateerd aan jouw markt te gebruiken in Google krijg je een overzicht van websites die al goed scoren. Ga door deze lijst en noteer welke mensen en bedrijven al een groot bereik hebben (bekijk bijvoorbeeld het aantal volgers op Twitter of hoeveel mensen hun Facebookpagina heeft geliked).
  • Social media: zoek op LinkedIn (groepen), Twitter en Facebook op voor jouw markt relevante zoekwoorden en bekijk welke mensen en bedrijven hier veel en inhoudelijk over posten. Bekijk vervolgens of deze persoon ook veel bereik heeft en je hebt weer een influencer gevonden. Vergeet ook YouTube en de vloggers niet.
  • Blogs: tijdens je zoektocht kom je waarschijnlijk ook blogs, forums en portals tegen. Een vooraanstaand blog plaats alleen relevante en interessante content en is daarmee al een beïnvloeder op zich. Vaak zijn hier ook influencers actief aanwezig waar je mee in contact kunt treden.
  • Events: bekijk de lijst van sprekers op relevante events voor jouw doelgroep. Dit zijn ook vaak personen die zeer actief zijn in het delen van content en hun eigen mening daarover.

Stap 2: Link naar influencers

Iedereen heeft een ego. Maar wist je dat mensen met een grote mond vaak ook een nog groter ego hebben? In deze moet je grote mond overigens niet als negatief zien: ik bedoel hem hier als iemand die ergens een duidelijk mening over heeft én deze ook verkondigt.

Dit zijn vaak de influencers binnen een bepaalde markt. Zij die het hardst roepen worden meestal ook het beste gehoord. Het feit dat deze mensen meestal een groot ego hebben kunnen we gebruiken voor meer links naar onze website.

Ego-strelen

EgoGrote ego’s zijn vaak ook makkelijk te strelen. En dit “strelen” doen we in de vorm van hen vernoemen in onze content. Dit kan zijn door te linken naar hun artikel of website of door ze te quoten.

Wanneer je overigens het tegenovergestelde van het ego-strelen doet, dus ze openlijk te provoceren, krijg je vaak ook dat ene linkje. Al moet je dan natuurlijk wel sterk in je schoenen staan, want zo iemand kan met zijn bereik ook een negatieve impact op je business hebben. Ik verkies dus altijd strelen boven provoceren.

Overigens staat of valt deze tactiek met het maken van goede content. Want je kunt natuurlijk iemands ego wel strelen, uiteindelijk doe je dat alleen om op te vallen. Deze influencer zal op basis van de content die je hebt ontwikkeld bepalen of hij je zal vernoemen. Niet door het feit dat je zijn ego hebt proberen te strelen…

Stap 3: Mail dat je naar ze linkt!

Helaas kun je er niet vanuit gaan dat deze influencers ook daadwerkelijk “zien” dat jij naar ze hebt gelinkt of dat je ze hebt vernoemd. Sterker nog, de kans is zelfs erg klein.

Je kunt dan wachten tot je een ons weegt, maar je zult niet vernoemd worden. Daarom dat het belangrijk is om de influencers te laten weten dat je ze hebt vernoemd. Het liefst doe je dit met een persoonlijke mail of een telefoontje. Dit geeft de meeste kans op een positieve respons!

 

Aan de slag!

Linkbuilding en het bovenliggende doel, naamsbekendheid opbouwen, doe je niet alleen door goede content te ontwikkelen. Je zult ook slimme content moeten ontwikkelen (influencers vernoemen) én deze influencers op de hoogte stellen van het feit dat je ze hebt vernoemd.

Niemand heeft gezegd dat het eenvoudig was, naamsbekendheid opbouwen ;-). Maar met de bovenstaande tactiek haal je wel het maximale uit je inspanningen. Succes!

 

 

Kwaliteit versus kwantiteit bij linkbuilding

Bij linkbuilding gaat het verder niet zozeer om de kwanteit (de hoeveelheid inkomende links) maar om de kwaliteit. De kwaliteit wordt bepaald op de relevantie van de link (schrijft degene die naar jouw website linkt over hetzelfde onderwerp) en de autoriteit van de website die naar jouw website linkt (is het iemand die zelf ook veel stemmen heeft ontvangen).

Linkbuilding is dus ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk kwaliteitslinks ontvangt. Bekijk ook eens deze video over linkbuilding.

door: Karel Geenen